Fotobudka czy fotolustro?
Jeżeli jesteś na tej stronie, to znaczy, że zadajesz sobie pytanie jaką atrakcję wybrać: fotobudkę czy fotolustro? Fotobudkę znają już niemal wszyscy, bardzo często jest obecna na imprezach takich jak wesele, studniówka czy impreza firmowa. Jeżeli jeszcze nie wiesz, jak działa fotobudka możesz to sprawdzić w tym wpisie. Fotolustro nazywane inaczej selfie mirror lub magic mirror jest nowszym wydaniem tej samej atrakcji.
W tym wpisie postaramy się przedstawić najważniejsze cechy, podobieństwa i różnice obydwu rozwiązań.
Co mają ze sobą wspólnego fotobudka i fotolustro?
Fotolustro, jak i fotobudka mają ze sobą wiele wspólnego, obydwie atrakcje zapewniają przede wszystkim:
- możliwość wykonywania sesji kilku (3-4) zdjęć, zazwyczaj w odstępie kilku sekund
- natychmiastowy wydruk wykonanych zdjęć (podczas rezerwacji fotobudki czy fotolustra zwróć uwagę na liczbę odbitek możliwych do otrzymania po każdej sesji, zazwyczaj są to tylko dwie odbitki)
- możliwość personalizowania układu wydrukowanych zdjęć poprzez dodanie dowolnej grafiki i podpisu
- dostępność zabawnych gadżetów pozwalających na urozmaicenie zdjęć
- niezłą zabawę podczas imprezy
Fotobudka i fotolustro najczęściej również pracują na bardzo podobnym sprzęcie, czyli używają urządzeń o takich samych parametrach. Mowa tutaj przede wszystkim o:
- aparacie fotograficznym
- drukarce
- oświetleniu
Co to jest fotolustro? Jakie są jego zalety i wady?
Tak jak wspominaliśmy wcześniej, fotolustro podobnie jak fotobudka, to przenośne urządzenie do wykonywania zdjęć, które drukowane są zaraz po zrealizowanej sesji. Jest zbudowane na bazie dużego ekranu, zazwyczaj o przekątnej 50-70 cali, w którym osoby podchodzące do zdjęcia mogą się przeglądać – dokładnie jak w lustrze. Dzięki zastosowaniu specjalnego półprzepuszczalnego lustra, oprócz swojego odbicia, osoba robiąca sobie zdjęcie widzi komunikaty i grafiki wyświetlane na ekranie. Po zrealizowanej sesji fotolustro zazwyczaj zachęca do dodania ręcznego podpisu na wykonanych zdjęciach. Sama aranżacja i oprawa wokół fotolustra przybiera zwykle hollywoodzki charakter. Często stosowane (zazwyczaj dodatkowo płatne) wyposażenie w postaci czerwonego dywanu i słupków ozdobnych powoduje, że osoby robiące sobie zdjęcie w fotolustrze mogą poczuć się „jak gwiazdy filmowe”. W związku z eksponowaniem fotolustra bardzo często sesje wykonywane są bez dodatkowego tła fotograficznego, dlatego na zdjęciach pojawiają się np. osoby nieuczestniczące w sesji lub elementy wystroju sali, które niekoniecznie chcemy ująć na zdjęciach.
Cechy fotolustra (selfie mirror, magic mirror):
- bardzo duży wyświetlacz w formie lustra (ok. 50-70 cali) zabezpieczony bezpiecznym szkłem hartowanym
- nowoczesny design, nowość na rynku 'fotobudkowym’
- fotolustro zazwyczaj wykonuje fotografie w pionie prawie całej postaci
- nowocześniejsza wersja fotobudki, płynne animacje i zachęty głosowe do pozowania przed fotolustrem
- „hollywoodzka” oprawa, zazwyczaj w połączeniu z czerwonym dywanem i alejką wyznaczoną słupkami
- wysoka rozdzielczość ekranu ułatwiająca dodawanie własnych podpisów i rysunków do generowanych wydruków
- zachęcanie do opisywania zdjęć i dodatkowe animacje wydłużają czas wykonywania sesji (wiele firm jako czas potrzebny na wykonanie pełnej sesji podaje ok 2-3 min)
- mała powierzchnia do wykorzystania na branding w przypadku eventów firmowych
- mała estetyka wykonywanych zdjęć (ujęcia bez tła)
Jakie są zalety fotolustra?
- alternatywa dla klasycznej fotobudki
- hollywoodzki klimat
- nowszy produkt na rynku
Jakie są wady fotolustra?
- wysoka cena wynajmu (ok 200-400 PLN więcej stosunku do wynajmu fotobudki)
- w przypadku aktywnej opcji opisywania zdjęć czas wykonywania jednej sesji trwa ok. 2-3 minut (w przypadku fotobudki zazwyczaj do 1 minuty) co przekłada się na konieczność dłuższego wynajmu
- czasami w celu ekspozycji fotolustra rezygnuje się z tła fotograficznego, przez co na zdjęciach pojawiają się osoby postronne
Co wybrać fotolustro czy fotobudkę?
Znając już najważniejsze cechy fotolustra, warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań:
- czy szukam alternatywy dla znanej i obecnej na wielu imprezach fotobudki?
- czy jako firma chcę wykorzystać sprzęt pod powierzchnie reklamową w formie brandingu?
- jakim budżetem dysponuję?
Niezależnie od tego na co się zdecydujesz, warto pamiętać, aby podczas wyboru wykonawcy zwrócić uwagę na:
- jakość wykonywanej usługi, w tym jakość zdjęć i wydruków (warto sprawdzić opinie w google, na facebooku lub z polecenia)
- ilość odbitek drukowanych po każdej sesji (firmy często podają informację „liczba zdjęć – bez limitu” jednak zazwyczaj oznacza to brak limitu wykonywanych sesji, w ramach których drukowane są dwie odbitki zdjęć)
- sprzęt, którym realizowana będzie usługa (zjawisko raczej marginalne, jednak najtańszy usługodawcy zamiast aparatu fotograficznego mogą wykorzystywać np. kamerki internetowe o bardzo słabej jakości zdjęć)
- dodatkowe opłaty np. koszt dodatkowych odbitek, wynajem czerwonego dywanu, koszt księgi gości itp.
To jak, fotobudka czy fotolustro? 🙂